Urheilujoukkueen markkinoinnissa avainasiana on kannattajajoukon rakentaminen. Urheilujoukkueen fanit ovat niitä, jotka ostavat kausikortin otteluihin tai saapuvat seuraamaan ottelua usean kerran kaudessa. He elävät mukana joukkueen voitoissa ja tappioissa, eivätkä hevillä vaihda kannattamaansa joukkuetta. Oli kyseessä paikallistason joukkue tai kansainvälisempi urheilutiimi, on markkinointi välttämätöntä. Lue artikkelista muutamia ehdotuksia.
1. PR eli suhdetoiminta
Vaikka kyseessä olisi konkreettisesti jalkapallojoukkue tai jääkiekkojoukkue, on PR:ssä aina kyse imagosta. Erilaisia PR:n muotoja ovat kaikenlainen tiedotustoiminta sekä erilaisten tapahtumien järjestäminen. Brändiä voi edistää ja antaa konkreettisia vastauksia urheilujoukkueen toiminnasta kiinnostuneiden kysymyksiin erilaisissa hyväntekeväisyys- tai sponsorointitapahtumissa, joissa urheilujoukkue tuo esille omia arvojaan. Tempauksissa voi korostaa joukkueen paikallisuutta ja saada näin paikalliset ihmiset kiinnostumaan ”omasta” joukkueesta.
2. Mainostuotteet
Tärkeää on saada markkinoitavan tuotteen tai asian logo tai nimi esille mahdollisimman paljon. Tähän ovat hyvä ratkaisu erilaiset mainostuotteet, joita myy esimerkiksi Axonprofil. Valinnanvaraa on runsaasti lähtien perinteisistä, logollisista kynistä ja t-paidoista aina ensiapupakkauksiin ja kertakäyttötatuointeihin.
3. Ulkomainonta
Teiden varsille pystytetyt ulkomainokset tai banderollit kauppakeskuksen lähellä markkinoivat sekä joukkuetta että tiettyä tapahtumaa, esimerkiksi seuraavan sunnuntain kotiottelua. Ulkomainoksen tulee olla tiivis ja helposti ymmärrettävä, sillä autolla tai bussilla ohitse huristavilla potentiaalisilla asiakkailla on vain 10 sekuntia aikaa ymmärtää mainoksen viesti.
4. Word of Mouth
Word of Mouth eli perinteisemmin viidakkorumpu ei ole mikään uusi keksintö, mutta markkinointiyritykset ovat nyt alkaneet käyttää sitä suunnitellusti tuotteiden markkinoinnissa. WoM on markkinointistrategia, joka rohkaisee kuluttajia, tässä tapauksessa urheilujoukkueen kannattajia, keskustelemaan keskenään joukkueesta.
5. Sosiaalinen media
Minkäänlainen yritys ei nykyään enää pärjää ilman sosiaalista mediaa. Tämän takia urheilujoukkueellakin täytyy olla omat nettisivut, joille voi jättää meiliosoitteensa joukkueen uutisia varten, sekä tukku erilaisia sosiaalisen median tilejä, esimerkiksi Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa.
6. Tv, radio, sanomalehdet, flyerit
Vaikka paljon hypetetään sosiaalisen median ylivoimaisuutta, ovat vanhat kunnon mediat vielä voimissaan. Ihmiset katselevat televisiota ja kuuntelevat radiota. Moni lukee paikallislehteä ja ottaa mielellään oman kylän jalkapallojoukkueen flyerin vastaan kauppareissulla.